60.000 kilometer met de Nissan Leaf

Deze 60.000 kilometers in de Nissan Leaf zijn met verbazend weinig onderhoud verlopen.
Bij 20.000 km een onderhoudsbeurt van 137 euro en vorige maand heb ik vier nieuwe banden er onder gezet (bij 58.000 km) de kosten waren 400 euro.
Dit was voor mij echt een unicum , nog nooit heb ik zolang met dezelfde banden gereden. Hoe het komt weet ik niet, misschien omdat het lage weerstand banden banden zijn of ben ik gewoon rustiger gaan rijden?
De totale onderhoudskosten over 60.000 km is een kleine 600 euro.
Binnenkort gaat de Leaf voor zijn eerste APK keuring en ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen.

Betrouwbaar

De Leaf is de afgelopen 60.000 kilometer een vrijwel probleemloze auto gebleken en eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Het is toch zo’n beetje de eerste elektrische auto die op grote schaal is geproduceerd en vaak zijn auto’s met nieuwe technologie niet altijd even betrouwbaar.
De kanttekening is wel dat mijn Leaf een ‘facelift’ model is, waarbij al een aantal kinderziektes van de allereerste Leaf zijn opgelost.

Rijbereik en batterij

De batterij capaciteit is niet merkbaar afgenomen en ik kan in de winter nog steeds 100-110 kilometer halen en in de zomer zo’n 130 kilometer. De capaciteitsmeter laat nog steeds 12 balken zien.
Ja, er zijn mensen die met een 24 Kwh Leaf 160 kilometer halen, maar het is mij nog nooit gelukt en eerlijk gezegd heb ik niet de ambitie om het te proberen. Het komt er in de praktijk op neer dat je niet harder dan 70 km/uur moet rijden en zoveel mogelijk het acceleratie pedaal gebruik moet mijden.
Ik vind dit geen leuke manier van autorijden, dus dat laat ik graag aan anderen over.

Wat is beter geworden sinds de aanschaf van de Leaf?

Aan de Leaf zelf is niets beter geworden. Helaas doet Nissan niets met leuke digitale updates van de auto zoals bij Tesla, maar de laadinfrastructuur wordt wel steeds beter. De betrouwbaarheid van de laadpalen is hoger geworden de laatste tijd. De laatste keer dat ik een laadpaal ben tegen gekomen die niet functioneerde is zeker een jaar geleden.
Ook neemt het aantal laadpalen en snelladers nog steeds toe al heb ik het gevoel, dat het niet meer zo snel gaat als voorheen.
De prijzen voor snelladen zijn nog steeds aan de hoge kant. Fastned biedt wel mogelijkheden om dit tegen een lagere prijs te doen (met speciale abonnementen), maar dit is voor mij nog steeds niet interessant, daarvoor maak ik te weinig gebruik van snelladers (van Fastned).

Hoe lang blijf ik in de Leaf rijden?

Het gebrek aan meer rijbereik per lading is eigenlijk de enige echte tekortkoming voor mij van mijn Leaf om hem als enige auto te hebben.
Het is jammer dat Nissan bij de Leaf er voor heeft gekozen geen upgrade voor de batterij te bieden, want ik had dit serieus overwogen wanneer er voor mijn Leaf een grotere batterij beschikbaar zou zijn. Met een batterij van 50 Kwh heb je met de Leaf een bereik van zeker 250 kilometer (in de praktijk) en dit is voor mij voldoende.
Hoewel ik erg tevreden ben over de Nissan Leaf, wil dit niet zeggen dat mijn volgende elektrische auto ook een Nissan wordt, want er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt die concurrerend zijn, maar de belangrijkste voor mij is de Tesla model 3.

Tesla heeft een aantal belangrijke punten voor op alle andere elektrische auto bouwers:
1. Ze maken mooie auto’s met de laatste technologie (en software van de auto wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe functies)
2. Ze hebben een Europees wijd netwerk van snellaadstations voor alleen Tesla’s
3. Ze leveren een uitstekende service aan hun klanten

Voor de Tesla Model 3 heb ik een reservering. De Tesla model 3 is minder duur dan de Model S. Ik verwacht deze auto op z’n vroegst in de 2e helft 2018 in Nederland, dus het is nog even wachten.
Een andere optie is een 2e hands Tesla Model S, maar deze blijven nog behoorlijk duur.

Of er nog een 80.000 kilometer verslag komt van mijn Leaf weet ik niet, maar als er iets veranderd dan zal ik dit zeker melden op dit blog.

*Al onze blogs over Elektrisch rijden

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , , . Bookmark de permalink.

3 Reacties op 60.000 kilometer met de Nissan Leaf

  1. Pingback: Hoe bevalt de Nissan Leaf na 40.000 kilometer? - New Hippy | www.NewHippy.nlNew Hippy | www.NewHippy.nl

  2. Ad van Winden schreef:

    Mooi verslag. Ik heb mijn Leaf gekocht met 69000 km en ben ook super te vreden.
    Ik had al een reservering op de Tesla 3, maar wilde niet zo lang wachten, vandaar deze tussen oplossing.

    De Leaf is boven verwachting en omdanks 3 andere auto’s in het gezin waaronder Mercedes slk rijdt iedereen het liefst in de Leaf

    • patrick schreef:

      Nog veel rijplezier met de Leaf en ik denk dat je nog blijer zal worden van de Tesla Model 3 als die volgend jaar naar Nederland komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *