7 Mythen over de elektrische auto

Mythe logo

1. De batterijen van elektrische auto’s zijn zwaar milieu vervuilend nadat ze zijn versleten, dus zo schoon is een elektrische auto niet.

Wat vaak wordt vergeten is dat onze huidige auto’s ook batterijen hebben (alleen noemen we het dan een accu).  Deze zijn inderdaad milieu vervuilend wanneer we ze als huisvuil zouden verbranden of dumpen.
In Nederland recyclen we echter de meeste batterijen (dus ook die van onze auto’s), want er zitten waardevolle metalen in.
Waarom zou dit anders gaan voor de batterijen van een elektrische auto? Deze batterijen bevatten ook waardevolle metalen, waarschijnlijk zelfs waardevoller dan in de huidige autoaccu’s.

2. Omdat de stroom met kolencentrales wordt opgewekt zijn elektrische auto’s net zo vervuilend als auto’s op benzine of diesel, dus elektrisch rijden heeft geen zin.

Dit is helaas een hardnekkig misverstand.  Als we de hele keten van olie in grond tot het als brandstof gebruiken in de auto vergelijken. Dan is de elektrische auto niet alleen veel schoner, hij stoot ook minder CO2 uit.
Wanneer we elektriciteit afnemen uit duurzame bronnen (zon, wind of waterkracht) dan is er dus geen uitstoot.

3. Er is onvoldoende capaciteit in het Nederlandse stroomnet om iedereen elektrisch te laten rijden.

Voorlopig moet er nog elke nacht de elektriciteitsproductie worden teruggeschroefd tot 57% van de dagproductie en een elektrische auto wordt in 90% van de gevallen ’s nachts worden opgeladen (omdat de stroom dan voordeliger is).
Dus er is voorlopig nog capaciteit genoeg. Als elke auto die vandaag op fossiele brandstof rijdt morgen elektrisch gaat rijden, dan hebben we inderdaad wel een probleem.
Echter het gaat echt nog wel even duren voordat iedereen elektrisch rijdt, dus is er voor de elektriciteit bedrijven voldoende tijd om het stroomnet te upgraden voor de toegenomen elektriciteit afname.

4. Elektrische auto’s rijden niet als normale auto’s en zijn erg oncomfortabel

Dit is typisch een uitspraak van mensen die nog nooit in een moderne elektrische auto hebben gereden. Zij halen hun ervaringen waarschijnlijk uit de laatste keer dat ze in een elektrische golfkar zaten.
Zie onze rijimpressie van de Nissan Leaf

5. Elektrische auto’s zijn gevaarlijker bij botsingen dan auto’s met een verbrandingsmotor.

Dit is werkelijk onzin. De autofabrikanten maken hun elektrische auto’s net zo veilig als die met verbrandingsmotor. Ook de elektrische auto’s moeten een botsproef ondergaan.
Bij het ontwerp van een batterij pakket wordt ook rekening gehouden met botsingen.

6. De batterijen in elektrische auto’s kunnen ontploffen.

Dit hangt erg sterk af van de samenstelling van de batterijen, maar voor de meeste batterijen in elektrische auto’s geldt dat met de huidige samenstelling het ontploffingsgevaar nihil is.
De verhalen komen waarschijnlijk van de artikelen die een jaar of 15 geleden in de pers verschenen over laptop batterijen die soms spontaan tot ontploffing kwamen.
Dit waren geen indianen verhalen, het gebeurde inderdaad weleens, maar ondertussen worden dit type batterijen niet meer gebruikt voor laptops of voor elektrische auto’s

7. De introductie van de elektrische auto is mislukt (volgens de autopers)

Dat voor veel fabrikanten de introductie van de elektrische auto is tegengevallen is zeker waar, maar om nu al van een mislukking te spreken lijkt me wat vroeg.
Wat men schijnt te vergeten is dat de huidige auto ook niet meteen een doorslaand succes was. Voor de mensen die nu een elektrische auto kopen (of leasen) is het een hele bewuste keuze en vaak gemaakt
vanuit een milieu overweging en/of belasting voordeel.
De elektrische auto is nu nog een niche product wat nog behoorlijk aan de prijs is ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor.
Daarnaast blijven veel mensen graag in hun comfort zone en kopen vooral wat ze kennen of begrijpen. Er is dus veel voorlichting nodig om mensen kennis te laten maken met de elektrische auto. Hierin vervult onder andere het elektrisch vervoer centrum een mooie rol.
Wanneer we over tien jaar nog steeds maar 500 volledig elektrische auto’s per jaar verkopen, dan mag van mij de conclusie getrokken worden dat de introductie van de elektrische auto is mislukt.

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op 7 Mythen over de elektrische auto

  1. DJ schreef:

    het heeft nog weinig toekomst.
    het begint al et dat geen enkele gebruikte elektrische auto hier door verkocht word.
    wil hem nog gratis niet hebben
    als het om duurzaamheid willen gaan strijden zouden we om producten moeten vechten die nu bewust verboden zijn zoals hennep
    om zo de huidige auto vloot die rijd van andere brandstoffen te voorzien
    Rudolf Diesel en Henry Ford waren nooit van plan om de auto op fossiele brandstoffen te laten werken
    hennep de industrie variant groeit in 14 weken 6 meter hoog en kan op andere plekken verbouwd worden dan de reeds gebruikte landbouw akkers
    maar levert een veel schonere bio brandstof

    • hippyadmin schreef:

      Voor veel biobrandstoffen geldt dat het maken er van veel energie kost, dus per saldo schieten we weinig mee op (vooral omdat hiervoor vaak fossiele brandstoffen worden gebruikt).
      De ethanol bijvoorbeeld uit mais (zoals nu veel wordt gedaan in USA) kost meer aan energie dan het oplevert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *