De geschiedenis van de elektrische auto – deel 1

De elektrische auto is niets nieuws. Sterker nog, er was een tijd dat er meer elektrische auto’s rondreden, dan benzineauto’s. De benzineauto’s die er waren vond men maar onhandig, ingewikkeld om te bedienen, stinkend en lawaaierig. Wat zorgde er voor een ommekeer?

Elektrische auto’s rond 1900

De eerste elektrische auto’s waren ten opzichte van de eerste auto’s met verbrandingsmotor beter, eenvoudig in gebruik en stil. Ook Ferdinand Porsche (ja die van de sportwagens) maakte in 1898 al een elektrische auto met een topsnelheid van 35 kilometer per uur en een actieradius van 80 kilometer. In 1899 liep de elektrische auto nog voorop in de auto-ontwikkeling. Dat blijkt wel uit het feit dat de eerste auto die de grens van 100 kilometer per uur doorbrak, een elektrische auto was van de Belg Camille Jenatzy.

De eerste auto die sneller dan 100 km/u reed in 1899 van de Belg Camille Jenatzy. De auto is elektrisch aangedreven.

De eerste auto die sneller dan 100 km/u reed in 1899 van de Belg Camille Jenatzy. De auto is elektrisch aangedreven.

De elektrische taxi

In 1909 begon een taxibedrijf in Amsterdam met de eerste elektrische auto’s. 12 stuks in totaal. Dat zorgde voor een groot succes, want iedereen wilde graag met zo’n bijzondere taxi vervoerd worden. De taxi’s hadden een actieradius van zo’n 50 kilometer en voor die tijd ook een behoorlijke snelheid van maximaal 40 kilometer per uur. De voornaamste redenen voor het taxibedrijf om voor elektrische auto’s te kiezen, waren de lage exploitatiekosten en eenvoudige bediening. Daardoor huurde het bedrijf goedkopere (minder technisch onderlegde) chauffeurs in.

De auto voor vrouwen

Begin 1900 reden veel welgestelde vrouwen in de elektrische auto, vanwege de eenvoudige bediening. Daarnaast hadden ze dan geen last van smerige luchtjes tijdens het rijden. Mevrouw Clara Ford, de vrouw van autoproducent Henry Ford, had een elektrische auto van Detroit Electric.

Liever de trein

De elektrische auto was een comfortabel vervoersmiddel, maar niemand reed er lange afstanden mee. Begin 1900 waren reizen van 25 kilometer of meer echt een uitzondering. Was de reis ver? Dan nam men de trein en zeker niet de auto.

Een voorsprong voor de benzineauto

Helaas maakten producenten weinig vorderingen in het verbeteren van de batterijen. Vanaf 1910 begon de auto met verbrandingsmotor langzaam een voorsprong te nemen. De kosten voor een auto met verbrandingsmotor daalden door serieproductie. Dat in 1913 de verbrandingsmotor werd voorzien van een elektrische starter, betekende, ironisch genoeg, het einde van de elektrische auto. Voor de komst van de elektrische starter kon je nog een gebroken arm oplopen bij het aanslingeren van de verbrandingsmotor, nu was een druk op de knop voldoende om de motor te starten. Benzine was ook steeds beter te krijgen en het kostte bijna niets.

Het einde van de elektrische auto?

De elektrische auto bleef alleen nog in de markt voor zeer lokale mobiliteit. Zoals voor vervoer van de gemeentelijk plantsoenendienst en het rondje over de golfbaan. Ook de Amsterdamse elektrische taxi’s werden in 1924 vervangen door benzineautotaxi’s die op dat moment goedkoper waren in gebruik.

Volgende keer zien hoe we het verder gaat met de elektrische auto

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , . Bookmark de permalink.

3 Reacties op De geschiedenis van de elektrische auto – deel 1

  1. Pingback: Geschiedenis van de elektrische auto – deel 3 | New Hippy | www.NewHippy.nl

  2. Katrien schreef:

    Mooi verhaal, Patrick. Nooit geweten dat elektrische auto’s al voor de auto op benzine werden gebruikt. En dat er al een elektrische taxi was in 1909 (!). De geschiedenis beweegt in cycli, blijkbaar : )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *