De i3: de eerste elektrische BMW

De i3 is een pittig karretje en stuurt lekker direct. Van nul naar 100 km/u binnen 7,2 seconden is best rap en zo voelt het ook. Op de snelweg zit er ook boven de 100 km/u nog voldoende puf in, veel meer dan bij de Nissan Leaf en de Renault Zoe. Iets minder enthousiast was ik over het nogal abrupt afremmen op de motor bij loslaten van het ‘gaspedaal’ om weer stroom terug te winnen. Bij de meeste andere elektrische auto’s die ik heb gereden is dit instelbaar, maar helaas niet bij de i3.

BMW_i3_3kwart

Goede wegligging en range

De wielen van de i3 zijn opvallend groot in diameter en smal. Dit is gedaan om de lucht- en rolweerstand te verminderen. Met de smalle banden had ik een minder goede wegligging verwacht, maar de wegligging is BMW waardig.
In de stad voelt de i3 zich prima thuis. Je zit relatief hoog en je hebt een goed overzicht. Je kunt ongeveer 130 kilometer op een lading rijden bij normaal gebruik. Er zijn ook nog Ecopro en Ecropro+ standen, die door besparende technieken de range kunnen vergroten tot 160 kilometer. In de Eco-standen vond ik het rijplezier wel minder.

De Rex-optie: Range EXtender

Hoewel BMW de i3 als pure elektrische auto heeft ontwikkeld is er de optie om een aggregaat te bestellen die stroom produceert op benzine. Deze optie noemt BMW de Rex-optie (van Range EXtender) en geeft je ongeveer 150 kilometer extra bereik. Om je te ontmoedigen om alleen op benzine te rijden krijg je maar een 9 liter tank voor benzine. Nadelen van de Rex zijn dat de i3 weer een stuk zwaarder wordt en daardoor wat trager en worden de onderhoudskosten hoger. Daarnaast wordt bijtelling ook hoger (7% i.p.v. 4%) voor de zakelijke rijder.

Vernieuwend en innovatief

De i3 vormgeving is niet typisch BMW. Dit is bewust gedaan. De elektrische auto van BMW kreeg een eigen gezicht.
Bijna iedere autofabrikant die met een nieuwe auto op de markt komt, heeft vaak de mond vol over vernieuwing en innovatie. In het geval van de BMW i3 is dat terecht. De belangrijkste vernieuwing is de carbon fiber-carrosserie en de body-panelen die van kunststof zijn. Hierdoor is de i3 met 1200 kilogram een hele lichte elektrische auto en dat is weer gunstig voor het stroomverbruik van de auto.
Ter vergelijking: een Nissan Leaf weegt 300 kilogram meer.

Water-, wind- en zonne-energie

Wat ik tijdens de presentatie van de i3 opvallend vond was dat BMW niet alleen aan de auto heeft gedacht als het gaat om duurzaam in gebruik, maar ook bij het productieproces. Het maken van de carbon fiber voor de carrosserie is een heel energie intensief process en dus met een conventionele energie voorziening zou hier veel CO2 bij vrij komen. BMW heeft dit probleem opgelost door de carbon fiber fabriek in de VS naast een grote waterkracht centrale neer te zetten. De BMW-fabriek waar de i3 van de band komt draait volledige op wind- en zonne-energie.
Daarnaast heeft BMW veel moeite gestoken om gerecyclede of duurzame materialen te gebruiken voor het interieur.

BMW i3

BMW i3

Wat kost zo’n kittige i3?

De basis i3 kost 35500 euro en deze is vrij kaal uitgerust.
Kies je paar opties dan zit je zo op 40.000 euro.
Wil je de Rex erbij? dan komt er nog eens 5.000 euro bij!
Dus..voordelig is het niet, maar het is wel een BMW en je krijgt een bijzonder fijn rijdende elektrische auto.

De plussen en de minnen

+ onderscheidend uiterlijk
+ veel rijplezier (in comfort mode)
+ mooie afwerking
+ optionele range extender

– prijs voor de grootte van auto
– de snel laden-optie kost 1600 euro extra

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *