Elektrisch rijden met de Renault Zoe

Vorige jaar heeft New Hippy een proefrit in de Nissan Leaf  gemaakt. Sinds juni 2013 is er een nieuwe speler op de elektrische automarkt, namelijk de Renault Zoe. New Hippy ging voor een proefrit om de Zoe aan de tand te voelen.

Renault Zoe

Zoeven met Zoe

Bij het wegrijden vallen de stilte in de auto en hoe vlot de auto optrekt direct op. Het dashboard geeft aan dat we zo’n 120 kilometer ver kunnen rijden met de hoeveelheid stroom aan boord. We beginnen de proefrit met een stuk snelweg. We geven de Zoe de sporen en ze zoeft er vandoor.

Tandje terug

Binnen no time zitten we op 120 kilometer per uur. Het dashboard geeft wel aan dat we nu niet zuinig met de energie omgaan. Na zo’n 30 kilometer te hebben gereden op 120, doen we toch maar een tandje terug naar 100 km per uur. Na 55 kilometer op de snelweg te hebben gereden, hebben we nog wat door de stad getoerd. Dan merk je dat de elektrische auto veel zuiniger met de energie omgaat dan op de snelweg (in vergelijking tot een auto met een verbrandingsmotor).

100 kilometer

Hoewel de Zoe prima kan meekomen op de snelweg, is het stadsverkeer de omgeving waar Zoe echt uitblinkt. Ze trekt rap op en is lekker wendbaar. Toen we klaar waren met de proefrit, hadden we zo’n 60 kilometer afgelegd. Het dashboard gaf aan dat er nog 60 kilometer gereden kon worden met de resterende stroom. De afstand die je kunt afleggen met de Zoe is erg afhankelijk van hoe je rijdt. In de praktijk kun je met een volle accu 100 kilometer ver komen op de snelweg, als je niet harder dan 100 kilometer per uur rijdt.

Uw rapportcijfer is?

De Zoe heeft ons rijgedrag tijdens de proefrit nauwkeurig gevolgd. Ze geeft ons 65 punten (van de 100) via haar ‘Eco Coach’ en geeft een ‘Tour rapport’ over de verbruikte stroom en hoeveel we weer terugwonnen bij het afremmen. De Eco Coach geeft indien gewenst ook nog wat rijgedragtips op basis van het rapport, om zuiniger te rijden.

renault zoe dashboard

De boordcomputer

De Eco Coach is onderdeel van de boordcomputer ‘R-Link’. Het R-Link-systeem bevat ook een navigatiesysteem van TomTom. Je kunt je (MP3-)muziek afspelen en via bluetooth je mobiel handsfree gebruiken. R-Link is te bedienen via een touchscreen in het midden van het dashboard. Het R-Link-systeem heeft een app-store zodat je apps kunt laden om bijvoorbeeld Twitter- en emailberichten te bekijken (natuurlijk niet tijdens het rijden).

Snel of langzaam laden?

De Renault Zoe kan snel laden. Dit betekent dat met een 43 kW-laadpaal de Zoe in een halfuur van leeg tot 80% opgeladen kan worden. In Nederland zijn de meeste laadpalen 11 kW, dus dan duurt het ongeveer twee uur. Wat nu als je geen laadpaal in de buurt hebt? Dan zou je verwachten dat je een normaal stopcontact kunt gebruiken, maar helaas! De Zoe kan niet worden opgeladen via een normaal stopcontact. Volgens Renault willen mensen dit niet, omdat het te lang duurt. We vinden dit onbegrijpelijk. Natuurlijk wil niemand lang wachten om op te laden, maar het vinden van een stopcontact is aanzienlijk makkelijker dan het vinden van een laadpaal. Of stel dat je ergens blijft overnachten, wat boeit het dan dat het opladen 12 uur duurt? * zie update

De accu is niet van u!

Als je een Renault Zoe besluit te kopen (vanaf prijs €21000), krijg je daar geen accu bij. De accu huur je bij Renault. Dit heeft een nadeel en een voordeel. Het voordeel is dat als er een probleem is met de accu, Renault het probleem oplost. Het nadeel is dat je vast zit aan kosten van minimaal €79,- plus €9,35,- verzekering per maand. Deze huurkosten doen eigenlijk het leuke van goedkoop rijden op stroom, teniet. Voor de particulier is een zuinige benzineauto al vrij snel interessanter (goedkoper in aanschaf, meer zekerheid over restwaarde). De zakelijker rijders krijgen van de belastingdienst leuke voordelen, dus voor hen kan het een interessante deal zijn om voor de Zoe te gaan.

New Hippy-oordeel:

+ Het is een leuke hippe auto.
+ De auto is standaard luxueus uitgerust.
+ De auto kan verschillende laadstroomtypes aan, inclusief ‘snelladen’.
+ De boordcomputer geeft een realistische voorspelling over hoever je kunt komen met de aanwezige stroom in de accu.

– De auto heeft een dure accuhuur (€79,- per maand voor 12500 km per jaar).
– Je betaalt een toeslag voor snel laden (€2,- per snellaadbeurt).
– Naast de accuhuur, moet je een aparte verzekering afsluiten voor de batterij.
– De cruise controle aan- en uitzetten is onhandig met een knop tussen de voorstoelen (waarom zit hij niet rond het stuur, zoals bij de meeste auto’s?).
– De auto is niet op te laden via een standaard stopcontact.*

* Update 7 maart 2014: vanaf eind maart is een oplader beschikbaar zodat de Zoe ook vanaf een normaal stopcontact opgeladen kan worden.

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *