Geschiedenis van de elektrische auto – deel 3

Deze blog gaat in op de huidige opleving van de elektrische auto en is een vervolg op eerdere blogs over de geschiedenis van de elektrische auto. Die vind je hier  en hier.

De verbetering van de batterij kwam eerder al aan bod. Dit was een belangrijke verandering, die heeft bijgedragen aan de opleving van de elektrische auto. Door de opkomst van mobiele telefoons en laptops is de ontwikkeling van batterijen in een stroomversnelling geraakt. Er zijn steeds betere batterijen beschikbaar, van een kleiner formaat en met meer capaciteit. Aangezien de batterij tot nu toe de achilleshiel van de elektrische auto was, gaf dit hoop voor het bouwen van een betere elektrische auto.

Een nieuwe speler: Tesla Motors

In juni 2003 wordt Tesla motors opgericht. Een van de oprichters van PayPal steunt het bedrijf met het kapitaal dat hij ontving met de verkoop van zijn PayPal-aandeel. De naam Tesla verwijst naar de uitvinder Nicola Tesla (1856-1943), die onder andere de wisselstroomgenerator heeft uitgevonden.

De Tesla Roadster, de elektrische sportwagen

De Tesla Roadster, de elektrische sportwagen

Tesla Roadster

De eerste auto die Tesla produceert is de Tesla Roadster. Dit is een Lotus Elise, waarvan de aandrijving is vervangen door een elektromotor met een groot batterijpakket in het midden van de auto. Om de auto toch een eigen gezicht te geven werden de voor- en achterkant cosmetisch gewijzigd. Dit was een slimme strategie. Tesla kon zich zo richten op de elektrische aandrijving en gebruikte voor de rest van de auto beproefde technologie.

Exorbitante prijs

Bij de eerste presentatie in 2008 was de Tesla Roadster een revolutionaire auto. De prestaties waren sportwagen waardig en je kon er tot wel 300 kilometer mee rijden. Voor een elektrische productie auto was dit opzienbarend. Er was één nadeel, namelijk de prijs. Die was met 110.000 euro exorbitant te noemen. Zeker in vergelijking met de nieuwe Lotus Elise, die rond de 50000 euro kostte.

Nissan en Mitsubishi gaan ook voor elektrisch

In Japan was Mitsubishi ondertussen met een meer betaalbare elektrische auto bezig: de I-miev. De I-miev werd ontworpen voor de Japanse markt en heeft een smal en hoog uiterlijk. Autofabrikanten Peugeot en Citroën namen een licentie en brachten deze auto op de Europese markt vanaf 2010. De I-miev is een stadsauto met een actieradius van 100 km. Voor een stadsauto is hij behoorlijk duur: de I-miev kost tussen de 35000 en 40000 euro.

Nissan Leaf: de eerste volwaardige elektrische auto

Bij Nissan was de ontwikkeling van een elektrische auto ondertussen ook in volle gang. Het resultaat hiervan is de Nissan Leaf. Die kwam in 2010 op de markt in Japan en de VS. De Nissan Leaf was de eerste volwaardige elektrische auto, in tegenstelling tot de stadsauto van Mitsubishi. Alleen de actieradius was met zo’n 110 km nog wat beperkt en de prijs met 35.000 euro pittig, maar lang niet zo hoog als die van de Tesla Roadster. De Nissan Leaf werd in Europa dan ook auto van het jaar in 2011.

foto Nissan Leaf

De Nissan Leaf model 2011

Batterijen wisselen geen succes

Ook autofabrikant Renault had niet stilgezeten en kwam in 2010 met de Renault Fluence op de markt. Renault ging hiervoor een samenwerkingsverband aan met Better Place. Better Place ging batterijwisselstations exploiteren, waar de batterij van de Renault binnen drie minuten verwisseld kon worden. Dit systeem is gestart in Israel en Denemarken. Later was er zelfs in Nederland op Schiphol een batterijwisselstation. Helaas ging Better Place failliet. Op dit moment zijn er geen batterijwisselstations meer actief.

Renault staakt productie Fluence

Met de Fluence ging het niet veel beter. De Renault Fluence was met een prijs van 26.000 euro in aanschaf voordeliger dan bijvoorbeeld de Nissan Leaf. De batterij moest je echter huren, en dat was met 90 euro in de maand niet bepaald goedkoop. De productie van de Renault Fluence werd begin 2014 gestaakt wegens gebrek aan succes.

De overtreffende trap: Tesla Model S

De Tesla Roadster kon nog worden afgedaan als een duur speeltje voor de rijken gebouwd door een stelletje handige knutselaars. Met de lancering van de Tesla Model S laat Tesla zien dat het potentie heeft een serieuze speler te kunnen worden op de automarkt. Model S is vanaf de grond af ontworpen door Tesla-engineers en maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van elektrische aandrijving.

Tesla Model S, een volledig elektrische auto. Hij is sinds 2013 leverbaar is in europa.

Tesla Model S, een volledig elektrische auto. Hij is sinds 2013 leverbaar is in europa.

Een bruikbare auto

De lancering van deze elektrische auto was spectaculair. Alleen al de looks van wekken begeerte op. Dan de prestaties, het vermogen van 452 pk en van 0 tot 100 in 4,4 seconden, de actieradius van een kleine 500 km voor een elektrische auto waar 5 volwassen personen inpassen. De instapprijs van 70.000 euro is niet weinig, maar daar krijg je een heel bruikbare auto voor terug.

Bestseller

Model S was een aantal maanden de best verkochte  auto in z’n (prijs)klasse in de VS. Dat je als nieuw merk meer auto’s verkoopt dan Mercedes-Benz en BMW (in de zelfde prijs klasse) is een hele prestatie. Model S werd door Consumer Reports (de Amerikaanse Consumentenbond) met een score van 99% als hoogste ooit gewaardeerd.

Tesla Supercharger Stations

Als klap op de vuurpijl lanceerde Tesla de Supercharger Stations: oplaadstations voor Model S (en toekomstige Tesla’s) waar de auto binnen 30 minuten weer tot 80% oplaadt. Deze Superchargers staan op dit moment in de VS en in Europa. In de VS kun je nu van Los Angeles naar New York rijden door alleen bij Superchargers te tanken. En: iedere Model S-rijder mag gratis stroom tanken zolang men de Tesla heeft!

Is  de elektrische auto een blijvertje?

Ondanks alle vooruitgang die de afgelopen 10 jaar is gemaakt met de elektrische auto is hij nog niet concurrerend met de brandstofauto (zonder de belasting voordelen etc.). Gelukkig zitten bedrijven als Tesla niet stil en zijn batterijproducenten hard op zoek naar de volgende innovatie. Ik hoop van harte dat deze innovaties gaan zorgen dat elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar wordt en ieder kan voorzien in zijn of haar mobiliteit behoefte.

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *