Hoe bevalt de Nissan Leaf na 40.000 kilometer?

Het is nu 2 jaar geleden dat ik met mijn Leaf ben gaan rijden.
Ik ben nog steeds heel tevreden over de Nissan Leaf en eigenlijk is er afgezien van de kilometers niet zo veel veranderd sinds mijn laatste verslag.

40.000 kilometer met de Leaf gereden

40.000 kilometer met de Leaf gereden

Problemen na 40.000 kilometer?

De vraag die ik regelmatig krijg over mijn elektrisch rijden is “Ben je al een keer gestrand zonder stroom?” Het antwoord is nee. Hoewel wel een aantal keer de batterij tot vrijwel leeg heb gereden waren dit situaties waarin ik dit gecalculeerd heb gedaan.

Het enige probleem wat ik heb gehad met de Leaf is dat er 1x de kachel stopte met werken. De volgende dag dat ik de kachel gebruikte werkte die weer normaal.   Ik ben nog langs de dealer geweest om het te laten controleren, maar die kon geen problemen ontdekken.  De kachel heeft daarna goed gefunctioneerd.

De Leaf en kou

De capaciteit van de verwarming bij buitentemperaturen onder het vriespunt vind ik matig.  Ik hoefde niet met de jas aan te zitten in de auto, maar een paar graadjes extra was lekker geweest.

Er is nog iets wat niet meer zo geweldig gaat bij buitentemperaturen onder het vriespunt en dat is snelladen. Bij snelladen onder het vriespunt gaat het laden zeker de helft langzamer, dan bij temperaturen boven het vriespunt.  Ik dacht eerst dat dit exemplarisch was voor een bepaalde snellader, maar toen ik dezelfde dag ging snelladen bij een voor mij bekende snellader ging het net zo traag. Ik heb hier 2 keer mee te maken gehad afgelopen winter, dus het ongemak is beperkt gebleven. Met normaal laden heb ik geen verschil gemerkt in opladen bij temperaturen onder nul.

De batterij status

De actieradius van de Leaf is onveranderd, dus de capaciteit van de batterij lijkt nog dik in orde. Nu de buiten temperaturen weer hoger zijn zie je de range langzaam iets toenemen (bij kou neemt de capaciteit van de batterij ongeveer 10% af bij 0 graden).  Aangezien ik meestal niet de volle capaciteit nodig heb op een dag is dit geen probleem.

Lage kosten

Waar de Leaf echt in uitblinkt is in de lage kosten in gebruik. De stroomkosten zijn gemiddeld 650 euro per jaar dit zijn de kosten voor opladen thuis en onderweg bij elkaar. Het is natuurlijk wel lekker 20.000 kilometer rijden voor 650 euro, dat is 3 cent per kilometer! Bij 20.000 kilometer heeft de Leaf een beurt gehad en die kostte 137 euro (inclusief een pollenfilter) en ik hoef pas bij 50.000 kilometer weer te komen. Pas heb ik een setje ruitenwissers gehaald bij een automaterialen bedrijf dat was 30 euro.  Waarschijnlijk heb ik een paar nieuwe voorbanden nodig bij 50.000 kilometer.  Het ontbreken van wegenbelasting is natuurlijk ook fijn, dat scheelt toch weer dik 900 euro per jaar t.o.v. mijn vorige auto.  De aanschaf was prijzig van Leaf (t.o.v. een benzine auto) en wat de afschrijving zal zijn weet ik nog niet, maar het gebruik en onderhoud kost aanzienlijk minder dan mijn vorige benzine auto.

Ongemak met de Leaf

Laat ik vooropstellen dat ik geen moment spijt heb de aanschaf mijn Leaf, maar er is eigenlijk maar een echte tekortkoming voor mij van de Leaf en dat is voldoende range voor reizen naar het buitenland.

Ik ben een keer met de Leaf naar Wuppertal in Duitsland gereisd en dat ging boven verwachting goed en vlot (door de beschikbaarheid van gratis snelladers en plug surfing), maar in het algemeen vind ik het reizen naar het buitenland met de Leaf een gedoe en vergt veel planning.  Dit betekent voor mij dat ik een (benzine) auto van familie leen voor lange reizen of ik neem mijn hobby auto als deze niet is geschorst. Dit gebeurt hooguit een paar keer per jaar.  Een andere oplossing voor dit ongemak is natuurlijk een Tesla met de Tesla Superchargers, maar dat is voorlopig nog even boven budget totdat de model 3 van Tesla beschikbaar komt.

Wat is er beter geworden sinds de aanschaf van de Leaf?

De beschikbaarheid van snelladers is sinds mijn aanschaf van de Leaf aanzienlijk toegenomen en neemt ook nog steeds toe. De toename is voornamelijk te danken aan de firma’s Allegro en Fastned. Fastned is wel prijzig, maar ik maak hooguit 2 keer per maand gebruik, dus een abonnement bij Fastned (wat het opladen voordeliger maakt) is voor mij nog oninteressant. Verder neemt ook het aantal ‘gewone’ laadpalen nog steeds toe en dat is een goede zaak.

Blog: Op naar de 60.000 kilometer!

*Al onze blogs over Elektrisch rijden

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden, Milieu met de tags , , , . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Hoe bevalt de Nissan Leaf na 40.000 kilometer?

  1. Evert schreef:

    Hoi Patrick,

    Met veel interesse je blog gelezen, thanks!

    Ik denk er over om een leaf te kopen voor mijn vriendin. Ze moet dagelijks 84 kilometer rijden (heen en terug) met 74 kilometer over de snelweg (helaas nog geen oplaad punt bij haar werk). Als ze/we in de avond nog weg willen of langere afstanden dan kunnen we altijd mijn auto gebruiken.

    Is 84 kilometer per dag goed te doen in alle omstandigheden? met 120 kilometer rijden op de snelweg en airo of verwarming aan als dit gezien het weer nodig is?

    Alvast bedankt,

    Evert

    • patrick schreef:

      Evert,

      Dit moet geen probleem zijn met een Leaf vanaf modeljaar 2014 (deze is NL geleverd van juni 2013 en te herkennen aan het zwarte interieur i.p.v. beige/wit).
      Op de terugweg zal je vriendin wel een melding krijgen dat batterij leeg raakt, maar ze moet het thuis honk kunnen halen.
      Alleen bij flinke tegenwind (windkracht 8 of meer) en lage temperaturen (0 celcius of lager) zal ze de snelheid moeten aanpassen naar 100 km/u rijden i.p.v. 120 km/u.
      Mijn advies is, huur een keer een Nissan Leaf op Snappcar en probeer het gewoon of vraag aan de Nissan dealer of er eentje mag proefrijden voor deze rit.
      Als je gaat voor een nieuwe 2016 Nissan Leaf met 30 Kwh batterij (de oude heeft 24 Kwh) gaat, dan kan je vriendin ook thuis komen met 120 km/u rijden met tegenwind bij 0 celsius 😉

      Groeten,

      Patrick

  2. Pingback: Mijn eerste 10.000 kilometer met de Nissan Leaf - New Hippy | www.NewHippy.nlNew Hippy | www.NewHippy.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *