“Lange” afstandtest met nieuwe Nissan Leaf

Sinds kort heeft NewHippy een Nissan Leaf in het ‘wagen park’ omdat we meedoen aan het project A15.

In 2012 hebben we de Leaf al eerder getest en waren toen aangenaam verrast.
In dit artikel maken we een hernieuwde kennismaking met Nissan Leaf en lange afstand test.

De Nissan Leaf van New Hippy

De Nissan Leaf van New Hippy

Verbeteringen voor de Leaf

In 2013 is de Nissan Leaf vernieuwd en zijn er een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd.
Ten eerste is er een energie zuinigere verwarming, dus het gebruik van deze faciliteit kost je nu minder stroom.
De capaciteit beschikbaar om te rijden is groter geworden, dus in de praktijk komt de Leaf nu verder (ongeveer 10 km).
Verder is de auto 32 kg lichter geworden en is er nu een keuze hoeveel energie wordt terug gewonnen bij het afremmen op de motor.

Hoe ver kom je met de Leaf?

Om een leuke praktijk test te doen besloot ik de Leaf te nemen naar Bennekom om wat vrienden te bezoeken.
Ik was benieuwd of deze afstand van 105 km in een keer kon halen.
Via www.oplaadpalen.nl gekeken waar ik kon opladen met de Leaf.
Ook nog even gekeken naar snelladers en die waren helaas alleen rond Utrecht beschikbaar, maar mocht ik onderweg snel willen bij laden dan is het wel handig om te weten .
De Leaf volledig opgeladen en in ‘eco’ modus gezet om zo spaarzaam mogelijk met de stroom om te gaan en het adres van de laadpaal in Bennekom ingesteld in het navigatie systeem.
Toen ik de rit begon stond er een geruststellende 160 km op de range ‘voorspeller’ van de Leaf, dat moet lukken.
De snelweg op niet harder dan 100 km en hup op de cruise control en verwarming uit.

Gaan we het halen?

Na zo’n 15 afgelegde kilometers was de comfortabele 160 km al geslonken naar 135 km, dus al 10 km extra verbruikt!
Oei, dat beloofd niet veel goeds. Na zo’n 40 km onderweg begon het ook wat frisjes te worden in de auto, dus de verwarming aan, weer 4 km van de range ‘voorspeller’ af.
Gelukkig bleef de rest van de reis de range ‘voorspeller’ in de pas met de werkelijk verbruikte kilometers en bij aankomst in Bennekom gaf de range ‘voorspeller’ aan dat er nog 30 kilometer gereden kon worden.
Hoera we zijn aangekomen in Bennekom zonder problemen!

Opladen

Aangekomen bij de laadpaal met 2 laadplaatsen was er een probleem, een plek was bezet door een plugin-in hybride die stond te laden en de andere door een benzine auto.
Een andere toegang tot de laadpaal was een illegale parkeer actie op de stoep. Aangezien deze parkeer actie geen voetgangers zou gaan belemmeren heb ik het maar gedaan.
OK,nu de laadkabel uit de achterbak pakken en eerst in de laadpaal stoppen en dan in de auto, laadpas voor de laadpaal houden (op een speciaal aangegeven gedeelte).
Na een stevige klik in de laadpaal zie ik het eerste laadlampje in het dashboard van de Leaf gaan knipperen. Hij doet het!
De 3 laadlampjes aan de bovenzijde van het dashboard geven de oplaadstatus aan en is vanaf buitenzijde van de auto duidelijk te zien (als je voor de auto staat).
Elk lampje staat voor een eenderde van de batterij capaciteit en wanneer ze alle drie branden dan is de auto volledig opgeladen.

De terugweg

Na zo’n vier uur was het weer tijd om terug te gaan.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat er een dikke prent onder de ruit zou zitten voor de parkeer actie, maar dat bleek niet het geval.
Het 3e laadlampje in het dashboard knipperde nog, dus het laden was nog niet klaar.
Via de Nissan Carwings app op m’n telefoon had ik al een half uur eerder gezien dat de range ‘voorspeller’ aangaf, dat er weer 135 km mee gereden kon worden.
Voldoende om thuis te komen leek me. Ik haalde de stekker uit de Leaf en wilde de stekker uit de paal trekken, maar die bleef geblokkeerd!
Na nog een paar keer proberen te stekker er uit te trekken en een moment nadenken “viel het kwartje”. Je moet de laadpas er weer bij de de laadpaal houden en dan wordt stekker ontgrendeld.
Dit is om te voorkomen dat een grapjas je stekker uit de laadpaal trekt zodra er geladen wordt en in de meeste auto’s (ook in de nieuwe Leaf) kan je ook de stekker vergrendelen aan de auto kant.

Op de navigatie stelde ik m’n thuis adres in en de range ‘voorspeller’ gaf aan dat er weer 160 km gereden kon worden.
Aangezien de batterij nog niet 100% was opgeladen geloofde ik dat niet, maar ik had er wel vertrouwen in dat de afstand naar huis gehaald kon worden.
Eenmaal weer op de snelweg begon net als de vorige keer de range dramatisch te dalen en besloot de cruise control op 95 km/u in te stellen.
Ter hoogte van Utrecht was er nog 12 km verschil tussen de range ‘voorspeller’ en de afstand nog te leggen volgens het navigatie systeem.
Dit verschil was ter hoogte van Gouda terug gelopen naar 8 km, dit kwam omdat ik de verwarming weer had ingeschakeld.
Zo’n 4 km voordat ik thuis was, gaf de range ‘voorspeller’ een aantal streepjes. Ik dacht “Ja hallo, 5 seconden had ik 15 km voorspeld staan en nu in eens niks!!”.
De auto bleef gewoon rijden, dus niks aan de hand. Ik ben ook gewoon thuis gekomen zonder problemen.

Wat ik geleerd van deze reis?

De range ‘voorspeller’ van de Leaf is in het begin erg optimistisch en weinig geruststellend wanneer de batterij bijna leeg is.
Om dit ‘euvel’ in het vervolg te voorkomen wil ik het batterij ladingspercentage gebruiken wat je via de boordcomputer kan opvragen (bij de nieuwe Leaf).
Mijn inschatting is dat je met een 100% volle batterij zonder problemen 110 km ver kan rijden met 100 km/u en verwarming aan (in Nederland).

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden, Groen leven met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *