Vergelijking Nissan Leaf 30 kWh met de 24 kWh batterij

Van Nissan Nederland kregen wij het aanbod om een testrit van een week met een 2017 Nissan Leaf te maken.
Dit hebben natuurlijk geaccepteerd vooral omdat we benieuwd waren naar de verbeterde Leaf.
De 30 kWh slaat op de batterij capaciteit van de auto, dus de nieuwe Leaf heef 6 kWH meer capaciteit de vorige versie.

De eerste kilometers voelden een beetjes anders aan dan we gewend zijn met de eigen Leaf, hoewel de nieuwe Leaf op de batterij na vrijwel gelijk is aan onze Leaf. Hij voelde zwaarder of dit nu door de banden of dat de besturing iets zwaarder was is ons niet duidelijk geworden, maar het wende snel.

50 km extra range & sneller laden

Het ligt voor de hand, met de 30 kWh Leaf kom je verder. We hebben een aantal langere routes gereden die we goed kennen met onze 24 kWh Leaf ter vergelijking.
De extra range van ongeveer 50 kilometer is prettig, het betekent voor ons in de praktijk dat je meestal 1 keer minder hoefde te laden op de langere trajecten die wij met onze Leaf rijden.

De actieradius indicator gaf 200 kilometer aan bij 100% batterijlading, helaas hebben dat niet gehaald in de praktijk (net zoals we deze actieradius indicatie niet halen bij onze eigen Leaf ).

Bij de 24 kWh Leaf hou ik als vastregel de 1% = 1 kilometer bereik aan, dit is een hele veilige inschatting.
Bij de 30 kWh Leaf werkt dit niet, dan moet je meer iets van 1% = 1,5 kilometer bereik aanhouden.

Een andere leuke bijkomstigheid is dat de 30 kWh wat sneller laad aan de snellader, dus soms was er een kortere laadsessie nodig om thuis te komen.
Bij meerdere snellaad sessies op een dag viel me wel op dat de batterij temperatuur aanzienlijk hoger werd dan in onze 24 kWh versie en dat die hoge temperatuur tijdens het rijden nauwelijks omlaag ging. Bij onze Leaf wordt de temperatuur meestal niet zo hoog en koelt de batterij meestal wel weer een beetje af bij het rijden.

Wat is er nog meer veranderd?

Naast de extra range vielen mij toch een aantal andere zaken op in vergelijking met onze eigen Leaf.
De remmen vind ik op de 30 kWh Leaf fijner vooral bij lage snelheden, bij onze Leaf zijn de remmen bij lage snelheden soms lastig te doseren.
De kachel was een ander punt, deze is in de 30 kWh Leaf sneller op temperatuur (terwijl onze Leaf ook al de warmte pomp verwarming heeft).

Het multimedia systeem is in de 30 kWh versie ververst. Ik heb het systeem eerlijk gezegd niet heel uitgebreid bekeken of getest, maar alles werkte naar behoren voor de zaken die ik heb gebruikt zoals de carkit, muziek afspelen van USB stick en muziek afspelen van mijn iPhone.
Een echte verbetering vind ik het navigatie systeem, dit systeem geeft ook rijbanen aan welke je moet volgen en ook de plaatsteksten verschijnen in de navigatie.
De stem begeleiding in onze eigen Leaf heb ik altijd uitstaan, want die brengt me vaker in verwarring, dan dat die me helpt.
Bij de navigatie van de 30 kWh Leaf is de stembegeleiding beter, maar uiteindelijk heb ik deze ook uitgezet.

Wil ik nu onze Leaf inruilen voor een 30 kWh versie?

Een nieuwe auto met iets meer features is altijd aantrekkelijk, maar ons geval vind ik de verschillen te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Voor de mensen die zitten te dubben tussen een 30 kWh of 24 kWh versie, neem de 30 kWh, tenzij er een serieus groot verschil in prijs is.
De Leaf in het algemeen is een goede auto zowel de facelift 24 kWh als de 30 kWh versie, maar de concurrentie zit niet stil.
Ik denk dan ook dat Nissan serieus aan het werk moet om de Leaf concurrerend te houden.

Lange afstand testrit #Leaf30

Danielle: We hebben gedurende de week 2 extra lange routes gereden: naar Eindhoven (127 km) en Arnhem (117 km) (vanuit Schiedam).
Eindhoven is de eerste testrit die we ooit gedaan hebben in een Leaf. We hebben dus vergelijkingsmateriaal. We hebben deze route samen ondernomen en beide hadden we niet onderzocht of en waar we zouden moeten laden. Dat zegt iets over het vertrouwen die we hebben in de range. En het zegt iets over de hoeveelheid snelladers in die regio die er in 3 jaar tijd bij zijn gekomen.
In theorie hadden we Eindhoven kunnen halen. Echter we waren optimistisch over de range en daarom reden we harder dan normaal en hadden vrij veel wind onderweg. Bovendien maakten we een kleine omweg via de Tesla fabriek in Tilburg (sorry Nissan). Dus ‘stranden’ we in Oirschot aan een slowlaadpaal en hebben daar geluncht. En in Eindhoven bij Piet Hein Eek het toetje gedaan, appeltaart. Op de terugweg via Fastned op de A2 laden en weer naar huis. We hadden weer veel wind en hebben lekker doorgereden, waardoor we vlakbij huis toch nog even een Fastned meepakte.

Concluderend: de Nissan Leaf 30 Kwh heeft meer range waardoor je op een lange afstand alleen op bestemming hoeft te laden. Met onze huidige Leafs zou ik op de heenweg, op bestemming en de terugweg moeten bijladen. Ons gaf de extra range het gevoel harder te kunnen rijden en gingen op weg zonder even te checken waar te laden.

Special thanks to: Nissan Nederland voor het spontane aanbod voor het lenen van de Nissan Leaf 30 kWh.

***New Hippy organiseert – Elektrisch Rijden Rally – Rotterdam-Barcelona 5-7juli Dus ..aan alle elektrische rijders met een TESLA, ZOE, LEAF, E-Golf, Ioniq, BMWi3 Doe mee en ga mee op avontuur! details over de Rally http://bit.ly/RallyEV

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Vergelijking Nissan Leaf 30 kWh met de 24 kWh batterij

  1. Bert van Sas schreef:

    220km bereik met onze Leaf 30KwH… het kan. Vorige week 3 dagen toerend door Belgie (550km) , ineens na een laadbeurt in Mons stond het in Leaf manager en in het Leaf display.
    Zie
    http://derderonde.nl/img/leaf.220km.jpg

    Ipv de Here navigatie gebruiken wij trouwens ( we hebben de Leaf een jaar nu ) TomTomGoMobile. De Here navigatie stuurde ons over fietspaden merkten we ( op al jaren bestaande routes) en updates blijkbaar met maanden vertraging. Bijv A4 achter Delft langs zomer 2016.

    Leuk artikel over een prima auto met op termijn maar één nadeel, 30kWh accu ipv 60kWh.
    Mvg, Bert v Sas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *