Mijn eerste 10.000 kilometer met de Nissan Leaf

Mijn eerste 10.000 kilometer met de Nissan Leaf zitten erop. Graag deel ik mijn ervaringen met elektrisch rijden en hoop hiermee anderen te inspireren en te helpen in hun overweging om elektrisch te gaan rijden.

Dashboard van de Nissan Leaf met 10.000 kilometer op de teller

Dashboard van de Nissan Leaf met 10.000 kilometer op de teller

Range anxiety

Sinds april 2014 heb ik een Nissan Leaf. Hoewel ik alles tot in de puntjes had uitgezocht, voelde het als een sprong in het diepe om erin te gaan rijden. Als je een brandstofauto gewend bent, is elektrisch rijden even wennen. Het was voor mij afwachten hoe dit in de praktijk zou uitpakken.

Laten we meteen met het meest genoemde en heikele punt van elektrisch rijden beginnen, namelijk ‘range anxiety’. In normaal Nederlands: de angst dat je met een lege batterij komt te staan, omdat het bereik van de elektrische auto aanzienlijk kleiner is dan van een brandstofauto. De langste afstand die ik ooit in mijn Leaf heb gehaald op 1 batterijlading is 125 km (met nog 7% batterijlading over). Dit betekent dus dat je soms tekort komt om je reisdoel te halen of om terug thuis te komen. De eerste paar weken was ik, zodra ik de stadsgrens van mijn woonplaats overschreed, volop bezig met het rijbereik. Inmiddels denk ik er amper over na. Ik weet nu hoeveel batterijlading je nodig hebt om ergens te komen en wat de invloed is van mijn rijgedrag op het verbruik. Verder raak je vertrouwd met de plekken waar je kunt (snel)laden. Als ik een keer naar een plek moet waar ik niet eerder geweest ben, dan kijk ik op www.plugshare.com om de laadpaalopties te bekijken.

Laadpalen blues? Valt wel mee

Een enkele keer kom ik een laadpaal tegen die niet werkt, maar tot nu toe was er altijd een andere laadpaal in de buurt die het wel deed. Nu moet ik bekennen dat ik vrijwel de randstad niet uitkom (dit was ook al zo toen ik nog met een brandstofauto reed). De laadpalendichtheid is daarom vrij hoog ten opzichte van de rest van het land. Een standaard laadpaal doet er dik 7 uur over om een lege Leaf-batterij weer op te laden tot 100%. In de praktijk ben je nooit 100% leeg. Voor mij geldt dat ik meestal 3 a 4 uur moet laden voordat ik weer terug kan naar bestemmingen die ik niet met één batterijlading heen en weer haal.

Snelladers de oase voor de elektrische rijder

Als de Leaf niet op de normale manier geladen kan worden, is snelladen een andere optie. De Leaf heeft namelijk 2 oplaadstekkeraansluitingen, 1 voor normaal laden en 1 voor snelladen (De Chademo standaard). Met een snellader kun je de Leaf van 0% naar 80% laden in 30 minuten. Wanneer ik de snellader gebruik, stop ik meestal met opladen zodra het 80%-niveau is bereikt, dan heb ik meestal voldoende om het reisdoel te halen. De laatste 20% laden duurt onevenredig lang ten opzichte van 80% daarvoor. De hoeveelheid snelladers (voor de Leaf) begint toe te nemen in Nederland. In vrijwel elke grote stad in de randstad zijn één of meer snelladers. De snelladers bij Nissan-dealers zijn vaak gratis, maar niet altijd 24 uur beschikbaar.

De kosten voor snelladen zijn relatief hoog ten opzichte van thuis opladen, maar aangezien ik de snelladers gemiddeld drie keer per maand gebruik maakt me het niet zoveel uit.

Thuis opladen

95% van het opladen van mijn auto, gebeurt gewoon thuis. Ik heb een parkeerplaats voor mijn garage. Ik gebruik nog de standaard stopcontactlader die je bij de auto krijgt. Met deze lader laad je ongeveer 10% batterijlading per uur. Het oplaadprogramma van de Leaf heb ik zo ingesteld dat hij van 23:00 uur tot 7:00 uur laadt (dan geldt het nachtstroomtarief) en tot maximaal 80% vol. Waarom maar tot 80% vol? Ten eerste is dit meestal voldoende voor mijn dagelijkse verbruik en ten tweede schijnt het beter te zijn voor de levensduur van de batterij. Ik laad hem alleen tot 100% op als ik weet dat ik de volgende dag een ‘grote’ reis moet maken.

Mijn aanpassing aan de elektrische auto

Voor mij is de belangrijkste aanpassing met elektrisch rijden, het rustig rijden op de snelweg. Vroeger was ik altijd op de linkerbaan te vinden en reed ik vrijwel altijd de maximum toegestane snelheid of ietsje meer. Met de Leaf niet meer. Nu rijd ik op de rechterbaan, zeker wanneer ik een lange afstand moet rijden. Een elektrische auto verbruikt namelijk relatief veel wanneer je harder dan 100-110 km/u gaat.

Het gedoe dat ik verwachtte met opladen blijkt in de praktijk voor mij geen probleem.

Onder het (snel)laden check ik m’n e-mail, handel ik nog wat zaken telefonisch af en als ik de hond bij me heb, laat ik de hond even uit.

 

Alleen een elektrische auto voor de belastingvoordelen? Absoluut niet!

Ik rijd de Leaf zakelijk en de financiële incentives waren belangrijk bij de aanschaf van de elektrische auto. Toch is de financiële kant van elektrisch rijden voor mij zeker niet de enige reden om een Leaf aan te schaffen. Ik vind elektrisch rijden autorijden 2.0. De stilte zorgt voor veel comfort, maar vooral de ervaring dat het allemaal moeiteloos gaat vind ik geweldig aan elektrisch rijden. In stadsverkeer is de Leaf lekker rap en op de snelweg kun je prima meekomen met het verkeer. Ook al moet je soms rustig aandoen om zuinig te rijden.
Na 10.000 kilometer vind ik het elektrische rijden nog steeds een genot en eerlijk gezegd zou ik niet meer terug willen naar een brandstofauto.

blog: Op naar de volgende 10.000 kilometer

*Al onze blogs over Elektrisch rijden

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , . Bookmark de permalink.

9 Reacties op Mijn eerste 10.000 kilometer met de Nissan Leaf

  1. Rens schreef:

    Heel herkenbaar! Ik heb ook een Nissan leaf en het was even wennen inderdaad! Maar je komt er zo in en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Ook met opladen is het nu een stuk makkelijker. Het inschatten van het aantal uur dat de auto aan de oplader moet.

  2. Jac schreef:

    Is de actieradius van deze Leaf toch nog zo beperkt? Tussen de fabrieksopgave van 190 km en de 125 km van jou zit toch wel veel verschil. Ben zelf al 5 1/2 jaar een fervente berijder van een elektrische auto. (volkswagen Golf station omgebouwd en km stand inmiddels 220.000). Ben me aan het orienteren voor mogelijk een nieuwe elektrische auto.

    • patrick schreef:

      De fabrieksopgave van 190 km is naar mijn mening niet realistisch. Ik gebruik mijn Leaf als primaire auto. Wanneer ik lange afstanden rij, dan gebruik ik de snelweg en ik rij dan met een snelheid van 100 km/u. Wellicht als ik via een provinciale weg zou rijden met 80 km/u, dan zou ik misschien 150 kilometer ver kunnen komen op 1 lading, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit getest. De vuistregel die ik voor mezelf aanhoud is; 1% lading = 1 kilometer . Met deze vuistregel ben ik nog nooit gestrand met een lege batterij. In werkelijkheid kan je vaak verder komen op een lading (in de zomer zeker 120 km en in winter rond de 110 km). Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die veel verder op lading kunnen rijden dan ik, maar ik vind rijplezier belangrijker dan super zuinig rijden. Wat betreft je oriëntatie voor een nieuwe elektrisch is mijn advies; Wacht op de volgende generatie Nissan Leaf (2e helft 2016) of de Chevrolet Bolt in 2017 (zal in Europa waarschijnlijk onder het Opel merk verkocht worden) .

  3. Jeroen schreef:

    Ik ben zelf echt enthousiast over elektrisch rijden, deze elektrische Nissan rijdt comfortabel en zeker is de actieradius een punt die je in overweging moet brengen. Maar de ontwikkelingen zullen zich voortbewegen en ik ben daarom enthousiast over steeds meer snelladers langs snelwegen etc.

  4. Pingback: Hoe bevalt de Nissan Leaf na 40.000 kilometer? - New Hippy | www.NewHippy.nlNew Hippy | www.NewHippy.nl

  5. Luuk schreef:

    Zelf ben ik heel erg tevreden over het elektrisch rijden, met name met de Nissan Leaf. Het is wel even wennen maar het is de aankoop zeker waard.

  6. Peter schreef:

    Hallo
    Wij laden onze leaf al 3.5 jaar 100 % op en de jaarlijkse test geeft nog steeds 100 % accu aan.
    De helft van het jaar op 220 v buiten. En de helft op een krachtstroom aansluiting binnen.
    Bij een snellader zetten wij de auto trouwens ook aan. Voor de radio en verwarming. En als we de laatste 20 % snel willen laden, sluiten we hem wel eens af en weer aan. Dat schijnt ook te schelen.

    Hij haalt als het vriest 100 en bij 25 gr. 150 km. Maar ja. Dat weten we. De banden wel goed hard houden. Iets harder dan aangegeven.

    • hippyadmin schreef:

      Hallo Peter leuk dat je jouw ervaring ook deelt. Veel mensen vragen zich hoe de kwaliteit van de accu blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *