Mijn testweek met de Nissan Leaf – deel 2 EV

Mijn testweek met de Leaf

Omdat ik autorijden handig en leuk vind, maar ook bewust wil leven, zie ik elektrisch rijden als mijn oplossing. Maar dat wilde ik wel eerst testen en 23 oktober was het zover!

Super snel energie laden

Ik haal de leen-Leaf op bij de Nissan-dealer in Amsterdam en rij naar Schiedam. Voordat ik naar huis ga, stop ik bij het Total benzinestation bij mij op de hoek. Daar is een supersnelle lader. Meteen even proberen. Je koopt een tegoed van minimaal 10 minuten à €4,-. Er staat een code op, die moet je intikken. Dan gaan de ingekochte 10 minuten lopen. Alleen bij mij stopte hij er na 12 seconden mee, met de boodschap dat hij weer volledig geladen was. Daar sta je dan, de dame achter de balie kon me ook niet helpen. Of ik morgen terug kon komen, dan was de manager er. Je zult maar volledig zonder stroom staan…

Kan ik voor de deur opladen?

Ik moest dus verplicht thuis voor de deur opladen. Dat is trouwens ook goedkoper. Eenmaal in mijn straat, is er geen plek en zeker niet voor de deur. Dus ben ik op zoek gegaan naar de eigenaar van de auto voor mijn deur. Bij navraag kwam ik erachter. Er woont een superaardige buurvrouw schuin boven mij, die haar plek wel wilde afstaan. Rij een EV (Electric Vehicle) en leer je buren kennen! Stekker in mijn eigen stopcontact, door het kattenluik naast mijn voordeur en opladen maar. Alleen mijn kat was niet zo blij, die kon niet meer naar binnen.

Opladen via het stopcontact.

Opladen via mijn eigen stopcontact.

De grote test: Eindhoven!

De volgende dag ga ik naar Eindhoven. Dat vergt wat huiswerk. Hoe ver is het? Moet ik tussendoor opladen? Waar kan ik snel opladen op de route? Google Maps en oplaadpalen.nl zijn de tools die je hiervoor nodig hebt. Eerste stop, de Nissan-dealer in Breda, gratis snelladen. Omdat ik gister ruzie had met de sneloplader, vraag ik hulp aan de Nissan-balie. Er wordt mij al snel duidelijk wat er gister fout ging. Je moet bij het aankoppelen druk op de stekker blijven uitoefenen om de hendel in te kunnen drukken zodat de stekker vast zit. Dat weet ik dan ook weer.

Tanken in %

De display op de snellader laat in procenten zien, hoeveel hij is opgeladen. Er zat nog 50% in de tank (lees batterij). Tot 80% gaat het laden heel vlot, over de laatste 20% doet hij onevenredig lang. Bij een lege accu kun je in 30 minuten 80% geladen hebben. Omdat we na ons bezoek in Eindhoven direct met een volle accu willen vertrekken, stoppen we op de ring van Eindhoven bij de Mc Donalds. Bij dit oplaadpunt moeten we het ‘Love to Load’-pasje gebruiken, het kost dus geld. Het pasje is namelijk een soort abonnement, zodat je bij oplaadpalen kan tanken (lees laden). Het pasje is in dit geval samen met de auto aan mij geleend.

elektrisch opladen gebeurt in percentages

Tanken in percentages

Langere reistijd door opladen

Schiedam – Eindhoven – Schiedam is 240 km en zeker 2,5 uur rijden. Omdat ik 3 keer heb geladen, is de reistijd verlengd met zeker 1 uur. De terugweg was ’s avonds en ik weet nog niet zo goed waar en of de laadpunten beschikbaar zijn. Gelukkig waren we met z’n tweeën en beschouwde ik het als een avontuur.

Cruise control is een must

Het rijden in de Nissan Leaf is comfortabel, luxueus en stil. Het is relaxt dat je niet hoeft te schakelen, want het werkt als een automaat. Omdat je veel meer bezig bent met hoe zuinig je rijdt, is de cruise control een must op de EV. Je wilt tenslotte zoveel mogelijk kilometers op een lading kunnen rijden. Op de snelweg gaat het hard met de kilometers. Zodra je in de stad rijdt, krijg je de kilometers gewoon niet op, zo zuinig rijdt hij. Als de kilometers te snel naar mijn zin slinken op de snelweg, ga ik rustiger rijden. Als ik nog ruimschoots over heb voor ik thuis ben, rij ik lekker door (dat wil zeggen 120 km per uur). Meestal rij ik op de snelweg 100 km per uur, dat is voor mijn doen rustig. Maar het went, alles voor het hogere doel, schoon rijden en zover mogelijk komen. Wanneer ik weer in mijn benzineauto rij, merk ik dat ik nog steeds 100 km per uur rij, terwijl ik nu overal kan tanken.

Het juryrapport van New Hippy

Ik moet mij met name op de lange afstanden voorbereiden en het energieniveau goed in de gaten houden. Ervaringsdeskundigen zeggen dat het een kwestie van wennen is en je steeds beter kunt inschatten hoever en hoe hard je dan kunt rijden. Dat neem ik wel aan. Het 100 km per uur rijden zat na 1 week al in mijn systeem. Dat is mij dus alles meegevallen als notoire linkerbaanrijder. Het tussendoor opladen op de langere stukken: ik vond het een avontuur. Maar ja, als de nieuwigheid eraf is en je het elke dag zou moeten doen, hmmm?! Ik zou toch eens moeten turven hoe vaak dat is. Het opladen voor mijn deur was bij mij een drama, omdat ik praktisch nooit precies voor mijn deur kan parkeren. Juist terwijl thuisladen kosten- en tijdbesparend is. Een voorwaarde voor mij is een eigen parkeerplek voor de deur of een oplaadpaal vlak in de buurt.

Overstappen of niet?

Na een week moest de Leaf terug. Als ik toen mijn eigen auto had kunnen inruilen voor de elektrische auto en ik zeker wist dat ik thuis kon opladen, had ik het gedaan.
Maar goed, ik heb te maken met mijn budget. Er is bovendien een gebrek aan ervaring hoelang je met het batterijpakket doet. Het geld dat je neerlegt terwijl je een gok neemt over de levensduur van de batterij, voelt niet goed voor mij. De oplaadcapaciteit neemt namelijk langzaam af, net zo goed als de batterij van je laptop steeds minder lang werkt. Ik sluit niet uit dat ik het alsnog doe. Maar voor nu heb ik besloten dat ik niet rijk genoeg ben, om zo’n gok te nemen. Maar ik ben nog wel aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een elektrische auto voor mijn deur te kunnen laden.

In het volgende blog geef ik tips hoe jij aan een EV test auto kunt komen.

Deel 1 elektrisch rijden: Belangrijke overwegingen voor elektrisch rijden

Over danielle

Initiatiefnemer van New Hippy blog, gestart vanuit mijn eigen zoektocht naar bewust en eerlijk leven. Nieuwsgierig onderzoek ik duurzame producten, winkels en concepten. In steekwoorden: moderne vrouw, freelance internet manager, afgestudeerd stylist, 10 km Loop Rotterdam. Grootste zonde: autorijden...en heeft nu een waardig alternatief gevonden in een elektrische Nissan Leaf
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Mijn testweek met de Nissan Leaf – deel 2 EV

  1. Leonoor schreef:

    Hoi Danniele,
    Wat is volgens jouw ervaringen wel het budget om dit alles door wel te voeren? Ik ben zelf namelijk ook aan het overwegen, maar eerst ben ik ervaringen van andere aan het vergelijken op blogs. Ik kan zelf namelijk eeuwig afwegen. Misschien moet ik zelf maar eens naar dat centrum gaan en ervaren! bedankt voor je leuke info en blog.

    • hippyadmin schreef:

      Hallo Leonoor,
      Ondertussen rij ik al 2 jaar elektrisch. Ik heb uiteindelijk voor lease gekozen en dat doe ik via mijn bedrijf 450,- incl btw. indien je geen zaak hebt kan je op https://www.nuelektrisch.nl kijken voor een private lease aanbod. De laadkosten van extern laden zijn minimaal vorig jaar voor 500,- geladen en ik schat nog eens 500,- thuis laden. Maar de kosten voor elektriciteit zijn ook afhankelijk hoeveel kilometer je rijdt in een jaar. Indien je snelweg rijdt kan je met Leaf zeker 100 km rijden maar 1 accu lading is max 21 kWh, dus reken maar uit. Ik geloof dat 1 KWH 0,23 ct is?! Aan de openbare laadpalen is het duurder, maar dat kan je bekijken bijvoorbeeld bij the new motion. Het EV centum in Rotterdam is gesloten. Wel zou je via Snappcar eens een elektrisch auto kunnen huren kan je het zelf eens uittesten en met de eigenaar ervaringen uitwisselen. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *