Tesla de elektrische droomauto?

Tesla model S

Tesla model S

Een grote wens is uitgekomen, ik heb namelijk in een Tesla model S gereden.
Waarom is de Tesla zo bijzonder? Het is voor mij de eerste elektrische auto zonder compromis. De Tesla Model S is mooi, stil, krachtig en bloed snel. De capaciteit van de batterij is zodanig dat je 300 kilometer kunt rijden voordat je weer moet opladen (voor de minst dure versie van de Model S).

Technische snufjes

Het bijzondere van de Tesla begint al als je naar de auto toe loopt. De Tesla herkent de sleutel waardoor de deurgrepen automatisch omhoog komen. Normaal liggen ze in de deuren verzonken. Ik neem plaats achter het stuur en bekijk het interieur. Het is anders dan ik gewend ben in auto’s. Oké, er zitten een stoel, stuur en pedalen in, maar geen fysieke tellers en knoppen op de middenconsole.
Waar normaal de kilometerteller zit, zie ik nu een elektronisch scherm met een vreemd soort kilometerteller. Daarnaast staat informatie over stroomgebruik en batterijstatus. In het midden van het dashboard zit een gigantische tablet. Daarmee kun je alle functies bedienen die je normaal op een middenconsole vindt van een auto, zoals de airco, radio en navigatie.

Rijden

Ik zet de hendel in ‘D’ (van Drive) en bij het loslaten van de rem begint de auto langzaam vooruit te rollen. Elke keer als ik elektrisch rij, is de stilte bij het wegrijden weer een verrassing. Het sturen gaat prettig licht. Zodra het even kan, trap ik het ‘gaspedaal’ vol in en wat er dan gebeurt is onwerkelijk. Je wordt in de stoel geperst en het voelt als een lancering. De omgeving schiet aan je voorbij en dit alles bijna zonder geluid. Gauw trap ik op de rem en de kilometertellerrand verkleurt van blauw naar groen. Daarmee geeft hij aan dat de auto remenergie gebruikt om de batterij weer op te laden.

Indrukwekkend

Ook op de snelweg valt de kracht van de auto op. Even inhalen? Hup, een trap op het ‘gaspedaal’ en je gaat er als een pijl voorbij. Echt indrukwekkend. Als je gewoon rustig rijdt, zoeft de auto als een soepele limousine over het wegdek en voelt hij zeer solide aan. Iedere petrolhead (autogek) die zegt dat een elektrische auto niks is, moet maar een blokje in deze Tesla rijden. Ik weet zeker dat zo iemand op z’n minst onder de indruk is.

Bediening

Het grote tablet in het midden van het dashboard komt in eerste instantie wat vreemd over, maar al snel is duidelijk dat het erg handig werkt. De touch-knoppen hebben een behoorlijke grootte. Je vindt de functies sneller dan in menig andere luxueuze auto waar je vaak eerst de papieren handleiding erbij pakt om de gewenste functie te vinden. Misschien is het enige minpunt dat je echt op het display moet kijken om het te bedienen, want alleen op de tast gaat het niet. Ik heb dit niet als hinderlijk ervaren, want meestal ben ik tijdens het rijden, niet bezig met de bedieningsfuncties op het middenconsole.

Gratis tanken

Een leuke bijkomstigheid van het bezitten van een Tesla is dat je gratis stroom mag tanken bij Tesla snellaadstations. In Nederland zijn er nu twee snellaadstations van Tesla. Eén in Oosterhout en één in Zevenaar. In Noorwegen zijn er ondertussen 6 en in Duitsland 4. In de toekomst komen er meer in europa.

Te duur?

Na het rijden van de Tesla had ik zoiets van: “Ja, doe mij er maar eentje!” De instapprijs is 69.000 euro. Als je nog wat extra opties wilt, zit je zo op 80.000 euro.
Helaas heb ik het geld er niet voor. Het is zeker niet goedkoop, maar dit is de eerste elektrische auto waarbij ik vind dat de auto het waard is.

Tesla Model S achterzijde

Tesla Model S achterzijde

Batterijlading

Als autoliefhebber vind ik dat Tesla een fantastische job heeft gedaan om te laten zien dat elektrisch rijden mogelijk is zonder grote compromissen. De echte zeurpiet zal zeggen dat de Tesla maar 300 kilometer kan rijden op één batterijlading, maar ik rij zelden meer dan 300 kilometer op een dag. Verder wordt de oplaadinfrastructuur in Nederland met de maand beter, dus de angst om zonder stroom te komen staan lijkt me echt verleden tijd.

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden met de tags , , . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Tesla de elektrische droomauto?

  1. Martin schreef:

    Twee kanttekeningen bij je opmerkingen over het bereik:

    1. Ik heb zelf een Model S met de zwaarste batterij (85kW). Die zou 480 km bereik geven. Dat lukt misschien door constant 90 km/u te rijden… maar ik haal in de praktijk 300 á 400 kilometer (afhankelijk van rijstijl). En als het koud is wordt de batterij verwarmd en daalt het bereik met nog eens 25% – echte vorst nog niet meegemaakt.
    Maar goed, de batterij is makkelijk vervangbaar en met een paar jaar zal het bereik natuurlijk zijn verdubbeld tegen de helft van de kosten.

    2. Voordat je een elektrische auto koopt vraag je je af hoeveel oplaadpunten er zijn en hoe snel je daar kunt laden. Als je de auto eenmaal bezit merk je dat dit niet relevant is: je ‘tankt’ niet onderweg maar rijdt elke ochtend met een volle ‘tank’ weg! Tankstations rijd je grijnzend voorbij.

    Ja, de aanschaf is duur, maar als je die omslaat over de kilometers is het een voordelige auto. De batterij bepaalt de helft van de kosten maar daarna ‘tank’ je wel voor 5 cent per kilometer. En je hebt nauwelijks onderhoudkosten (afgezien van banden en remmen): de motor is onderhoudsvrij en je hebt geen versnellingsbak en uitlaat.

    Elektrisch rijden is superieur, in alle opzichten. Als ik nu weer eens in een benzine-auto zit weet ik niet wat ik meemaak. Auto 1.0 versus auto 3.0.

    • patrick schreef:

      Beste Martin,

      Bedankt voor het delen van jouw ervaringen met het bereik van de Tesla. In mijn verhaal ging ik uit van de 60 kW versie. Als je jouw ervaring lees zou ik zeggen dat de 60 kW versie tussen de 200 en 300 kilometer praktijk bereik uit komt. Ik deel je mening compleet dat elektrisch rijden superieur is en ik hoop dat de batterijen binnen afzienbare tijd goedkoper en beter worden, zodat elektrisch rijden nog voordeliger wordt.

    • veerle schreef:

      Maar waarom is de auto zo duur op de markt? Wegens technologie of merk?

  2. de loof willy schreef:

    BESTE
    inderdaad .het is corect de vorige mailen.ik bezit ook een nieuwe tesla s 60kw met autom- piloot en het berijk klopt ik doe een goeie 320km er mee .het zijn allemaal binnen banen.uiterst te vreden er van .voor mij hoef het niet zwarste uitvoering 85kw aangezien ik nog een wagen heb en op de tesla s kan je geen trekhaak plaatsen .en die heb ik af en toe nodig vandaar de 60 kw versie. het is fenomenal die auto piloot. zeker goed als je op een drukke snelweg bent en zo niet vertrouwd bent met dat druk verkeer .je rijd toch veiliger.naturelijk al tijd opletten. dat je het stuur kunt overnemen.in geval het nodig is .tot hiertoe heb ik nog niet moeten ingrijpen .ik zal het zeker en vast niet veel gebruiken .heeft geen zin in de binnen wegen.en ten slotte moet je nog altijd zelf rijden .anders is het plezier er van af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *