Waarom is elektrisch rijden de toekomst?

Tesla Model S, een volledig elektrische auto waarmee 350 kilometer gereden kan worden op een batterij lading. Hij is sinds 2013 leverbaar is in europa.

Tesla Model S, een volledig elektrische auto waarmee 350 kilometer gereden kan worden op een batterij lading. Hij is sinds 2013 leverbaar is in europa.

De efficiëntie van een verbrandingsmotor is werkelijk bedroevend. Van de 100% energie die er in een liter benzine zit wordt maar 15% tot 20% daadwerkelijk gebruikt om jouw en je voertuig voor te bewegen. De rest gaat op aan warmte en wrijving.
De dieselmotor doet het iets beter met 30% efficiëntie.
De elektromotor doet het met zijn 80% tot 90% efficiëntie een heel stuk beter.

De verbrandingsmotor is de afgelopen honderd jaar constant geoptimaliseerd met brandstof inspuiting,de turbo,een katalysator om schadelijk uitstoot te beperken en ga zo maar door. De lijst is bijna oneindig.

De optimalisatie heeft zich de afgelopen jaren voornamelijk gericht op het verminderen van de CO2 uitstoot door motoren zuiniger te maken en door de verbrandingsprocessen aan te passen.
Hoewel dit op zich prima ontwikkelingen zijn blijft de verbrandingsmotor CO2 uitstoten.
Vaak worden deze nieuwe motoren vaak alleen toegepast in landen waar er wettelijke uitstoot eisen zijn. Of wanneer er bevorderlijke belasting maatregelen zijn, zoals in Nederland.

Nog meer vervuiling
We hebben het alleen nog maar over de CO2 gehad, maar er komt ook stikstof en metaaloxide uit de uitlaat van een verbrandingsmotor.
De dieselmotoren hebben als extra nog zwavel en fijnstof. Middels roetfilters wordt dit laatste wel terug gebracht bij moderne dieselmotoren.
De elektromotor zelf heeft geen uitstoot. Alleen om de stroom te op te wekken waarop elektromotor draait kan het zijn dat hierbij CO2 uitstoot heeft plaatsgevonden. Deze uitstoot is meestal gelijk aan de uitstoot van een gemiddelde verbrandingsmotor (wanneer de stroom is opgewekt met fossiele brandstoffen).
MAAR is de stroom duurzaam opgewekt bijvoorbeeld met zonnecellen of een windmolen, dan is er dus 0% emissie.
Om nog even door te gaan op de CO2 uitstoot, vaak wordt vergeten dat voor het produceren van benzine en diesel ook nog een behoorlijke hoeveelheid CO2 uitstoot plaats vindt en deze CO2 wordt nu vrijwel nooit meegenomen in de CO2 uitstoot van een auto met verbrandingsmotor.
Reken je deze brandstofproductie CO2 uitstoot wel mee, dan is de elektrisch auto ruim in het voordeel.

Meer onderhoud dan elektrische auto
De verbrandingsmotoren hebben veel meer onderhoud nodig dan elektromotoren.
Een verbrandingsmotor heeft gemiddeld elke 15.000 tot 20.000 km een olie verversing nodig, een setje nieuwe bougies, een vers oliefilter en misschien een nieuw luchtfilter.
Een elektromotor heeft misschien een setje nieuwe lagers nodig na 500.000 km, maar de voor rest is die onderhoudsvrij.

Goedkoper tanken met elektrisch
Een ander groot voordeel voor de elektromotor is de kosten voor het voortbewegen, want om een gemiddelde auto 100 kilometer te verplaatsen op benzine kost je dat 12,60 euro
en op elektriciteit kost dit 4,60 euro.

We rijden al 100 jaar elektrisch
De voordelen van elektromotoren kennen we al meer dan 100 jaar, want die gebruiken we voor trams, metro en treinen, maar ook voor liften, hijskranen, huishoudelijke apparaten enz.
Je begint langzaam aan af te vragen, waarom we nog verbrandingsmotoren gebruiken in onze auto’s?
De achilleshiel van de elektrische auto is stroomopslag, waar treinen en trams een constante aanvoer hebben vanuit het stroomnet moet de elektrische auto deze stroom meenemen in een batterij pakket.

Tot zo’n 20 jaar geleden was het niet praktisch om een auto te maken die meer dan 50 kilometer ver kon rijden op een batterijlading.
Wat ook niet onbelangrijk is, is dat het opladen van batterij pakket een behoorlijk tijd duurde (tot wel 12 uur).
Deze prestaties waren prima voor karretjes op de golfbaan, autootjes voor de gemeentelijke plantsoendienst of heftrucks, maar zwaar onvoldoende als vervanging voor de doorsnee personenauto.

Versnelling door ontwikkeling van de batterij
Met de opkomst van de mobiele telefonie en laptop computers begon de batterij industrie een gestage ontwikkeling door te maken.
Het resultaat was dat er steeds kleinere en lichtere batterijen met een steeds grotere capaciteit beschikbaar kwamen.
Ondertussen is batterij technologie zodanig dat we een personenauto ongeveer 100 tot 350 km kunnen laten rijden. Afhankelijk of er op de snelweg of in de stad word gereden. op een batterijlading en middels een snellader
weer tot zo’n 80% kunnen opladen in 20 tot 30 minuten.
Hiermee is de elektrische auto nog steeds in het nadeel van de auto met verbrandingsmotor als het gaat om actieradius en oplaadtijd (tanken).

Echter de gemiddelde Nederlander rijd per dag gemiddeld minder dan 70 kilometer voor woon-werk verkeer dus kan de elektrische auto makkelijk deze woon-werk functie vervullen voor een groot deel van de werkende bevolking.

Wat nu als je verder moet dan de het bereik van je elektrische auto?
Dan moet je onderweg opladen aan een laadpaal (welke je kan vinden via je navigatie systeem).
Hoe lang je dan moet laden hangt sterk af van hoe ver je nog moet rijden en of je op de plaats van bestemming een oplaad mogelijkheid hebt.
In Nederland hebben we sinds kort de situatie dat er meer laadpalen zijn, dan elektrische auto’s, dus de infrastructuur voor de elektrische auto begint op gang te komen.

De elektrische auto is op dit moment nog niet voor iedereen de oplossing, bijvoorbeeld de vertegenwoordiger die vijfhonderd tot duizend kilometer in de week rijdt die is dan gewoon te veel tijd kwijt met opladen.
Ook wil ik niet ontkennen dat leven met een elektrisch auto wat gedragsaanpassingen nodig zal hebben zoals; leg je auto aan de stroom zodra je thuis komt en plan van te voren je autoreis om te kijken of je voldoende stroom hebt en/of dat er laadpalen in de buurt zijn van je bestemming.
Het is menselijk om je te focussen op de “tekortkomingen” van de elektrische auto, maar vraag je zelf nu eens af “hoe vaak rij ik meer dan 100 kilometer op een dag?”
Wanneer het antwoord hierop vijftien keer (of minder) per jaar is, dan ben je denk ik een prima kandidaat voor elektrisch rijden.
Hoe erg is het om voor die paar keer per jaar onderweg te moeten opladen om op je bestemming te komen? Kan je ondertussen fijn op je smartphone even je email, twitter checken.. terwijl je auto wordt opgeladen.

Zijn er dan helemaal geen echte nadelen aan de huidige elektrische auto?
Nee, er zijn wel een paar serieuze punten van aandacht;

  •  De mogelijk tot opladen wanneer je thuis bent. Niet iedereen heeft een eigen vaste parkeerplaats bij z’n huis waar makkelijk een stroomkabel naar toe kan worden getrokken. Op het moment dat er je geen laadpunt voor je deur hebt voor je auto wordt leven met een elektrische auto problematisch.
  • De levensduur van de batterijen die in de huidige elektrische auto’s geleverd wordt is gegarandeerd tot zo’n 8 jaar. In die 8 jaar loopt de capaciteit van je batterij terug tot zo’n 80% volgens de meeste fabrikanten, dus je verliest zeker 20% van je actieradius maar misschien wel meer (want fabrikanten hebben nog al de neiging optimistisch te zijn over hun producten). En dan? Dan moet je een nieuwe batterij pakket hebben, dat kost op dit moment zo’n tussen de 9000 en 16000 euro (afhankelijk van type auto en capaciteit van de batterij). Ga je nog 9000 euro steken in een auto van 8 jaar oud of blijf je doorrijden tot je de straat niet meer uitkomt met je oude batterij pakket? Op dit moment zijn Renault en Smart de enige fabrikanten waarbij je de batterijen kan leasen i.p.v. koopt, dus je koopt de auto, maar je least de batterij die er in zit. Dit heeft als voordeel dat je geen batterij risico hebt, maar dat kost je wel 80 tot 100 euro per maand (afhankelijk van de kilometers die je per jaar rijdt). De fabrikanten schermen wel met het argument dat de batterijen in de toekomst veel goedkoper worden, hoewel ik dit ook verwacht is het maar zeer de vraag in hoeverre dat geld voor de speciale batterijen die de huidige elektrische auto’s gaan. Dit zijn namelijk speciale batterijen die je niet bij je lokale autospeciaalzaak kan kopen (zoals de accu in je auto) en per automerk verschillen. De positieve keerzijde van het elektrisch rijden is wel dat je na 8 jaar zodanig veel hebt bespaard op brandstofkosten, dat je hiervan makkelijk de nieuwe batterijen zou kunnen betalen.
  • Hoewel de elektrische auto niet helemaal nieuw is, staan de autofabrikanten nog aan het begin van de ontwikkeling van de moderne elektrische auto. Wanneer je vandaag een elektrische auto koopt ben je een “early adopter” en doorgaans betalen die veel geld voor product wat binnenkort beter wordt voor minder geld. De “early adopter” krijgt in het geval van de elektrische auto wel een aantal stevige voordelen van de Nederlandse overheid, geen BPM op de aanschafprijs, geen wegenbelasting, geen bijtelling voor de zakelijke rijders en in aantal steden in Nederland mogen elektrische auto’s gratis parkeren en gratis stroom innemen.
  • Wat te doen wanneer je strandt zonder stroom? Met een verbrandingsmotor pak je de jerrycan en loop je naar een tankstation (of je belt de Wegenwacht). Met je elektrische auto is de meest reële oplossing wegslepen naar het dichtst bij zijnde beschikbare stopcontact/laadpaal (en dan vrij lang wachten).

Dat de elektrische auto heeft toekomst heeft is voor mij een duidelijke zaak, de voordelen zijn legio en de nadelen zijn te overzien.
Omdat Nederland relatief klein is lijkt me de elektrische auto ideaal voor ons land.

Over patrick

Patrick Hoogendijk is gepassioneerd autoliefhebber en kan kippenvel krijgen van het V12 geluid van een Aston Martin. Desondanks denkt hij dat het tijdperk van de verbrandingsmotor ten einde loopt en het tijd is voor iets nieuws en dat de elektromotor de beste kandidaat is.
Dit bericht is geplaatst in Elektrisch rijden, Milieu. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Waarom is elektrisch rijden de toekomst?

  1. Frijn schreef:

    De elektrische auto is een belangrijk middel om de economische crisis op te lossen.
    De economische geschiedenis leert ons dat je om uit een crisis te komen :
    a) de lasten van burgers en bedrijven moet verlagen
    b) het MKB moet stimuleren.
    Het plaatsen van enorme windmolenparken op de Noordzee heeft nauwelijks een positief effect op de economie en het is verouderde technologie. Het stimuleren van de electrische auto daarentegen kan, mits goed aangepakt, het Nederlandse MKB verrijken en daarmee onze economie. Je zou een autogigant als bijvoorbeeld Nissan over kunnen halen om hier hun elektrische auto’s voor de Europese markt te produceren en te bedingen dat ze een deel van hun toeleveringsbedrijven in onze regio zoeken. De overheid kan een belangrijke rol spelen door maatregelen te nemen die zo ongeveer haar burgers en bedrijven dwingen gebruik te maken van elektrische auto’s.

    Maar wat ontbreekt?
    Wat mist is een toekomstbeeld van de Regering, terwijl dat beeld bij veel burgers en bedrijven al zo’n veertig jaar bestaat. Het einddoel is simpel: je drukt een code in en je auto’tje rijdt naar je bestemming terwijl jij een boekje leest of een filmpje kijkt, kortom vervoer voor alle burgers van het land, een echt volkswagen.
    Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe je stapje voor stapje dat doel bereikt, zonder dat het een puinhoop wordt. Alle opties moeten weer eens op een rij’tje gezet worden, met een prijskaartje. Wat kost bijvoorbeeld een stroomdraad onder alle kruisingsvrije wegen om je batterij tijdens de rit op te laden, zowel voor personen- als vrachtvervoer? Wat is goedkoper, een eigen auto of een car to go-systeem?

    In het voorbeeld noemde ik Nissan, maar je kan ook denken een Volkswagenfabriek voor elektrische auto’s op het drielandenpunt en de regeringen van Rheinland-Westfalen, Vlaanderen en Nederland bevoorwaarden de verkoop van de auto’s door maatregelen. Dan hebben we eindelijk het begin van een functionerend Europa.
    Een voorbeeld is de vliegtuigindustrie. Tussen 1902 en 1950 zijn zo wat alle ontwikkelingen betaald door de overheid en pas toen kon je als bedrijf iets verdienen op de particuliere markt met vliegtuigen.
    Maar ja, dan moet je wat anders tegen economie aankijken als nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *